Blog

Artikelen over design, development en projecten

Haptische Feedback in Game Design: De Kracht van Tastbare Ervaringen

Haptische Feedback in Game Design: De Kracht van Tastbare Ervaringen

Uitgevoerd in december 2024

Haptische feedback voegt een nieuwe dimensie toe aan game-ervaringen door fysieke sensaties te integreren. In dit artikel verken ik hoe haptische technologieën worden gebruikt om immersie te verbeteren en de gebruikerservaring te verrijken.

Interaction Design
Game Design
UI/UX
Inspiratie
Procedurally Generated Content in Games: Oneindige Mogelijkheden

Procedurally Generated Content in Games: Oneindige Mogelijkheden

Uitgevoerd in november 2024

Procedurally generated content biedt eindeloze variatie en replayability in games. In dit artikel verken ik hoe deze technologie werkt, de voordelen en uitdagingen, en enkele bekende voorbeelden.

Interaction Design
Game Design
Inspiratie
De nieuwe huisstijl van dennisulijn.com

De nieuwe huisstijl van dennisulijn.com

Uitgevoerd in oktober 2024

Ontdek de nieuwste evolutie in mijn ontwerpstijl met de introductie van style-2024-10.css. Leer hoe deze nieuwe stijl mijn visie op design weerspiegelt en bijdraagt aan een consistente en moderne gebruikerservaring.

Interaction Design
Web Design
Inspiratie
Gebruikersgerichte prototype-ontwerp beeldbeschrijvingssoftware voor Dedicon

Gebruikersgerichte prototype-ontwerp beeldbeschrijvingssoftware voor Dedicon

Uitgevoerd in juni 2024

Binnen dit project heb ik met meerdere afdelingen een gebruikersinterface ontworpen die productieafdelingen van Dedicon in staat stelt nieuwe beeldbeschrijvingen op te stellen op basis van beschikbare informatie, beeldbeschrijving over te nemen van eerder vastgelegde afbeeldingen of beeldbeschrijvingen (automatisch) te genereren op basis van generatieve AI. Deze interface kwam tot stand met een focus op het overtuigen van een gebruikersgerichte ontwerpaanpak door gebruik te maken van Contextual Inquiries, Task Flow-mapping en co-creatie van low-, mid- en high-fidelity prototypes met de gebruikers.

Enterprise Design Thinking
Agile/Scrum
Multi-disciplinair
Interaction Design
Web Design
UI/UX
Co-creatie
Library Research
Showroom Research
Web-app Mock-up van Beeldbeschrijvingssoftware voor Dedicon voor het overtuigen van stakeholders

Web-app Mock-up van Beeldbeschrijvingssoftware voor Dedicon voor het overtuigen van stakeholders

Uitgevoerd in juni 2024

In deze mock-up van het uiteindelijke product heb ik gefocust op het weergeven en uitvoeren van de taken van de software, zodat het ontwerp en feedback van het systeem realistisch zijn, om zo stakeholders van dit project te overtuigen van mijn aanpak.

Enterprise Design Thinking
Agile/Scrum
Interaction Design
Web Design
UI/UX
Prototyping
Functioneel Prototype van Beeldbeschrijvingssoftware voor Dedicon

Functioneel Prototype van Beeldbeschrijvingssoftware voor Dedicon

Uitgevoerd in mei 2024

In dit high fidelity prototype van de Monet-interface voor Dedicon heb ik een toegankelijke en gebruiksvriendelijke interface gerealiseerd. Met een duidelijke informatie-hiërarchie, zorgvuldig gekozen typografie en kleurcontrasten, biedt het ontwerp een intuïtieve workflow.

Enterprise Design Thinking
Agile/Scrum
Interaction Design
Web Design
Co-creatie
Showroom Research
Digital Wireframe en Usability Testing van Beeldbeschrijvingssoftware voor Dedicon

Digital Wireframe en Usability Testing van Beeldbeschrijvingssoftware voor Dedicon

Uitgevoerd in april 2024

In het Mid Fidelity Prototype van de Monet-interface heb ik inzichten uit de Task Flow en Usability Testing verwerkt, resulterend in een intuïtief ontwerp met een gestroomlijnde overzichten en verbeterde interactiviteit om te testen met realistische inhoud in een High Fidelity-prototype.

Enterprise Design Thinking
Agile/Scrum
Interaction Design
Web Design
UI/UX
Co-creatie
Paper Prototype en Design Validation met gebruikers van beeldbeschrijving voor Dedicon

Paper Prototype en Design Validation met gebruikers van beeldbeschrijving voor Dedicon

Uitgevoerd in maart 2024

In het Low Fidelity Prototype voor de Monet-interface experimenteerde ik met Crazy 8's en paper prototypes om gebruikersbehoeften en interface-elementen snel te visualiseren. Dit proces zorgde voor een in- en overzichtelijk ontwerp dat aansluit op werkflows en verwachtingen.

Enterprise Design Thinking
Agile/Scrum
Interaction Design
UI/UX
Co-creatie
Ophalen van Requirements en omzetten tot Task Flow van Beeldbeschrijvingssoftware voor Dedicon

Ophalen van Requirements en omzetten tot Task Flow van Beeldbeschrijvingssoftware voor Dedicon

Uitgevoerd in februari 2024

In de Requirements-fase voor de Monet-interface heb ik gebruikersbehoeften en workflows inzichtelijk gemaakt door Contextual Inquiries, Affinity Mapping en Task Flows. Dit zorgt voor een interface die aansluit op de taken en uitdagingen van Dedicon-productieafdelingen.

Enterprise Design Thinking
Agile/Scrum
Human Centered Design
Interaction Design
Co-creatie
Projectinrichting en -definitie voor het ontwerpen van Beeldbeschrijvingssoftware voor Dedicon

Projectinrichting en -definitie voor het ontwerpen van Beeldbeschrijvingssoftware voor Dedicon

Uitgevoerd in januari 2024

In een ontwerpopdracht bij Dedicon ontwerp ik een interface voor het Monet-project, waarmee productieafdelingen efficiënt beelden kunnen vergelijken, beschrijvingen genereren en controleren. Een combinatie van complexiteit, gebruiksonderzoek en innovatie.

Enterprise Design Thinking
Agile/Scrum
Human Centered Design
Interaction Design
Web Design
UI/UX
Co-creatie
Library Research
Showroom Research
Een race tegen jezelf met de rekentafels? Reken Maar!

Een race tegen jezelf met de rekentafels? Reken Maar!

Uitgevoerd in december 2023

Uitdaging aan! Deze interactieve rekenrace stelt kinderen in staat om rekentafels op een leuke en competitieve manier te oefenen. Kies je tafels, verbeter je tijd of minimaliseer fouten, en daag vriendjes uit voor een echte rekenbattle!

Behavior Design
Game Design
Web Design
Inspiratie
Skeumorfisme En de weg naar toekomstige virtuele werelden

Skeumorfisme En de weg naar toekomstige virtuele werelden

Uitgevoerd in november 2023

Skeumorfisme verbindt digitale interfaces met vertrouwde fysieke ontwerpen, maar hoe past dit in de toekomst van VR en AR? Hier onderzoek ik de balans tussen bekende visuele elementen en context-afhankelijke interfaces om gebruikerservaringen in virtuele werelden vorm te geven.

Interaction Design
Experience Design
UI/UX
Inspiratie
Extended reality maakt met spatial computing interaction design nog belangrijker

Extended reality maakt met spatial computing interaction design nog belangrijker

Uitgevoerd in oktober 2023

XR verandert de manier waarop we interacteren met digitale en fysieke werelden. Ik deel inzichten over de kracht van Spatial Computing, gaze-tracking en projectie-interfaces, en hoe deze technologieën ontwerp van ervaringen in de toekomst radicaal kunnen transformeren.

Ethical Design for the future
Interaction Design
UI/UX
Inspiratie
Mijn kookexperimenten: Ontwerpen voor de smaakpapillen

Mijn kookexperimenten: Ontwerpen voor de smaakpapillen

Uitgevoerd in augustus 2023

Koken is een hobby die ik met passie heb opgepakt om mijn creativiteit in de keuken te uiten. Hier deel ik mijn kookexperimenten en recepten, ontworpen om smaakpapillen te verrassen en te inspireren.

Interaction Design
Experience Design
Web Design
Inspiratie
Word zelf de held van Transmediale Verhaalvertelling: Case Studies

Word zelf de held van Transmediale Verhaalvertelling: Case Studies

Uitgevoerd in augustus 2023

Transmediaal verhalen vertellen versterkt de betrokkenheid van je publiek. Op deze pagina ontdek je hoe je dit systematisch aanpakt, met inzichten uit campagnes zoals Postbus 51's Bumperkleven en 'Zet ook de knop om' — van media-keuze tot storytelling en overtuigingstechnieken.

Creative Design
Experience Design
Inspiratie
Hoe Creëer jij een held in een transmediaal verhaal? - een checklist

Hoe Creëer jij een held in een transmediaal verhaal? - een checklist

Uitgevoerd in augustus 2023

Ik heb een handige checklist geschreven voor transmedia storytelling. Hiermee ga jij verder dan verhalen verspreiden over meerdere media. Je bouwt een rijke storyworld waarin gebruikers actief kunnen bijdragen, ontdekken en creëren. Hiermee kun je het proces systematisch en effectief aanpakken.

Creative Design
Experience Design
Communicatie
Inspiratie
Transmediale, verhalende campagnes: waarom je een wereld om je verhalen bouwt

Transmediale, verhalende campagnes: waarom je een wereld om je verhalen bouwt

Uitgevoerd in juli 2023

Transmedia storytelling gaat verder dan een enkel verhaal over meerdere media verspreiden. Hier bouw je een diepgaande storyworld, waar gebruikers niet alleen consumeren maar actief bijdragen, ontdekken en creëren.

Creative Design
Experience Design
Communicatie
Conceptualisatie, prototype-ontwerp en ontwikkeling omgevingsbeleving van voetgangers voor Gemeente Arnhem

Conceptualisatie, prototype-ontwerp en ontwikkeling omgevingsbeleving van voetgangers voor Gemeente Arnhem

Uitgevoerd in juni 2023

Gemeente Arnhem wil een mobiliteitsshift creëren, uit de auto en in de benenwagen. In dit project heb ik als communicatie-ontwerper middels biebonderzoeken, expert interviews en co-creatiesessies met inwoners van Arnhem onderzocht wat mensen drijft te lopen en hoe de omgeving de beleving van de voetganger beïnvloedt. In samenwerking met ICT-en BIM-studenten heb ik een interface ontworpen en ontwikkeld die de invloed van de omgeving inschaalt en weergeeft. Dit resultaat biedt de gemeente Arnhem inzicht in de reikwijdte van wandelend Arnhem en de handvatten om deze te optimaliseren.

1-10-100
Agile/Scrum
Multi-disciplinair
Team Project
Behavior Design
Interaction Design
Web Design
UI/UX
Co-creatie
Prototypes omzetten naar een Web-applicatie waar omgevingsinzichten uit op te halen en te toetsen zijn

Prototypes omzetten naar een Web-applicatie waar omgevingsinzichten uit op te halen en te toetsen zijn

Uitgevoerd in juni 2023

Ontdek hoe ik in dit project met designkeuzes, uitdagingen en technische samenwerking interfaces ontwikkelde die naadloos aansluiten bij de behoeften van stakeholders zoals de toekomstige gebruikers en beleidsmedewerkers van gemeente Arnhem.

1-10-100
Agile/Scrum
Multi-disciplinair
Team Project
Web Design
Van gebruikersbehoeften naar Wireframes voor een interface die inzicht moet bieden in hun omgevingsruimte

Van gebruikersbehoeften naar Wireframes voor een interface die inzicht moet bieden in hun omgevingsruimte

Uitgevoerd in mei 2023

Het concept van loopruimte in Arnhem inzichtelijk maken evolueert van ruwe schetsen naar een geavanceerd mid-fidelity prototype. Door onderzoek, co-creatie en iteratie komen we tot een interface die loopervaringen inzichtelijk maakt en gebruikers interactief betrekt.

Agile/Scrum
Multi-disciplinair
Team Project
Interaction Design
Web Design
UI/UX
In Co-creatie met inwoners van Arnhem op zoek naar de ideale straat waar mensen willen zijn

In Co-creatie met inwoners van Arnhem op zoek naar de ideale straat waar mensen willen zijn

Uitgevoerd in april 2023

Co-creatie kan leiden tot waardevolle inzichten over de beleving van loopomgevingen. Door context mapping en gebruikerssessies worden behoeften en beleving van omgevingsfactoren blootgelegd en creatieve ideeën voor een loopvriendelijke Arnhemse wijk gevormd.

Agile/Scrum
Multi-disciplinair
Team Project
Interaction Design
UI/UX
Co-creatie
Lopen prettiger maken door oog voor de omgeving te hebben en creëren

Lopen prettiger maken door oog voor de omgeving te hebben en creëren

Uitgevoerd in maart 2023

In dit artikel onderzoek ik de elementen van walkability en mobiliteit om een loopvriendelijk Arnhem te ontwerpen. Door expert-inzichten uit de stedenbouw, mobiliteit en designkaders samen te brengen, ontwikkel ik praktische, inspirerende voorstellen.

Agile/Scrum
Multi-disciplinair
Team Project
Behavior Design
Co-creatie
Ontwerpen voor Gedragsverandering: Hoe krijgen wij Arnhem uit die auto en op de fiets?

Ontwerpen voor Gedragsverandering: Hoe krijgen wij Arnhem uit die auto en op de fiets?

Uitgevoerd in februari 2023

Hoe kun je inwoners van Arnhem écht motiveren om vaker te lopen of te fietsen? In dit artikel deel ik een stappenplan voor gedragsverandering, gebaseerd op onderzoek en inzichten over mobiliteit, bereikbaarheid en de voorkeuren van de Arnhemmers.

Agile/Scrum
Multi-disciplinair
Team Project
Behavior Design
Creatief werken met ICT in de 1-10-100-methode

Creatief werken met ICT in de 1-10-100-methode

Uitgevoerd in januari 2023

Arnhem wil dat haar inwoners meer lopen en minder met de auto gaan. In een multi-disciplinair team combineerde ik in een 1-10-100-opzet het Design Thinking en Agile samenwerken. Ontdek hoe verschillende disciplines samen werkten om innovatieve concepten te ontwikkelen.

1-10-100
Agile/Scrum
Multi-disciplinair
Team Project
Behavior Design
Interaction Design
Web Design
UI/UX
Co-creatie
"Een rondleiding bij De Eenhoorn in Marken is een ware ontdekkingsreis van hun theeproducten"

"Een rondleiding bij De Eenhoorn in Marken is een ware ontdekkingsreis van hun theeproducten"

Uitgevoerd in december 2022

In deze laatste iteratie van dit project deel ik de ontwikkeling en oplevering van een interactief prototype van de interactieve tafel. Ontdek hoe we gebruikerservaring, inclusiviteit en technologie combineerden om een naadloos en toekomstbestendig concept te creëren.

Design Thinking
Team Project
Ethical Design for the future
Experience Design
Projectmanagement in de Creatieve industrie, kan dat eigenlijk wel in een creatief project?

Projectmanagement in de Creatieve industrie, kan dat eigenlijk wel in een creatief project?

Uitgevoerd in november 2022

Ik reflecteer op mijn ontwerpproces met de Project's Eleven methode en stel een projectplan voor een creatief project op om gebruikers bewust te maken van het rouwproces. Hoe zorg je dat een creatief proces gevat kan worden in projectmatig werken?

Ethical Design for the future
Communicatie
Een scherpe blik op zien: Inspiratie over ontwerpen bij slechtziendheid bij de Ziezo-beurs 2022

Een scherpe blik op zien: Inspiratie over ontwerpen bij slechtziendheid bij de Ziezo-beurs 2022

Uitgevoerd in oktober 2022

Op de ZieZo-beurs onderzocht ik producten en inzichten rond interactieontwerp voor visueel beperkten. Ontdek hoe ontwerp écht inclusief kan zijn, van braille-tools tot audiodescripties en intuïtieve gebruikersinterfaces die je niet hoeft te zien om ze te begrijpen.

Ethical Design for the future
Interaction Design
Reflectie
Inspiratie
Hoe zorgt de Eenhoorn in Marken dat hun beleving en producten centraal staan tijdens de rondleiding?

Hoe zorgt de Eenhoorn in Marken dat hun beleving en producten centraal staan tijdens de rondleiding?

Uitgevoerd in oktober 2022

In deze tweede iteratie ontwikkelen we een interactieve tafel om millennials het proces en verhaal van de Pink Elephant-thee van De Eenhoorn te laten ervaren. Ontdek hoe we van een lineaire ervaring naar een dynamische, non-lineaire beleving gingen, met een focus op interactie en storytelling.

Design Thinking
Team Project
Ethical Design for the future
Interaction Design
Experience Design
Game Design
Aantrekkelijk schrijven en effectief communiceren: hoe overtuig je stakeholders?

Aantrekkelijk schrijven en effectief communiceren: hoe overtuig je stakeholders?

Uitgevoerd in oktober 2022

Ik presenteer een innovatief concept aan Van Lent Systems, CareCat, een interactief huisdier voor dementerenden. Hier combineer ik empathisch ontwerp en nieuwe technologieën om een herkenbare, zorgeloze ervaring te creëren die aansluit bij de waarden van het bedrijf en haar doelgroep.

Behavior Design
Ethical Design for the future
Communicatie
Mijn kleurenblindheid geeft me letterlijk een andere blik op de wereld

Mijn kleurenblindheid geeft me letterlijk een andere blik op de wereld

Uitgevoerd in september 2022

Met persoonlijke inzichten en praktische oplossingen toon ik hoe ik mijn beperking op een creatieve manier heb omgebogen. Door de juiste hulpmiddelen te vinden, laat ik kleurenblindheid geen beperking zijn, maar juist een kans bieden om anders en innovatiever te kijken naar de wereld.

Creative Design
Ethical Design for the future
Reflectie
Inspiratie
Ontwerpen voor en met Grote Ideeën die de toekomst zullen veranderen

Ontwerpen voor en met Grote Ideeën die de toekomst zullen veranderen

Uitgevoerd in september 2022

De toekomst van communicatie en multimediaal ontwerp gaat gepaard met aandacht voor inclusiviteit, autonomie en ethiek. Ontdek hoe technologieën verschillende werelden creëren die naadloos opgaat in de achtergrond of die je juist volledig onderdompelen in een digitale ervaring.

Behavior Design
Ethical Design for the future
Interaction Design
Experience Design
Hoe kan de Eenhoorn in Marken bezoekers van hun rondleiding een ware beleving maken?

Hoe kan de Eenhoorn in Marken bezoekers van hun rondleiding een ware beleving maken?

Uitgevoerd in augustus 2022

In de eerste iteratie van het project voor De Eenhoorn duiken we in de beleving van de bezoekers en de context van de rondleiding. Van interactieve technieken tot authentieke ambachten – ontdek hoe we een meeslepend ontwerp van thee-ervaringen kunnen creëren.

Design Thinking
Team Project
Ethical Design for the future
Experience Design
Game Design
Hoe Ethiek een ontwerp vormt en zorgt dat ontwerpen inclusief worden

Hoe Ethiek een ontwerp vormt en zorgt dat ontwerpen inclusief worden

Uitgevoerd in augustus 2022

In dit artikel onderzoek ik ethische vraagstukken binnen design aan de hand van een interactief robothuisdier voor dementerenden dat Van Lent Systems wil gaan ontwikkelen. Hoe combineer je functionaliteit en zorgzaamheid zonder misleiding?

Human Centered Design
Ethical Design for the future
Experience Design
Iteratief Van thee-opslag naar thee-beleving bij de Eenhoorn in Marken

Iteratief Van thee-opslag naar thee-beleving bij de Eenhoorn in Marken

Uitgevoerd in juli 2022

Tijdens deze ontwerpopdracht heb ik in een ontwerpgroep een rondleiding van de toekomst ontworpen voor De Eenhoorn. Hier heb ik met toekomstgerichte ontwerpdoelen in drie iteraties innovatieve en prikkelende concepten ontwikkeld.

Design Thinking
Team Project
Ethical Design for the future
Experience Design
Design Research: Hoe kom je doelgericht tot antwoorden op gestelde én niet-gestelde vragen

Design Research: Hoe kom je doelgericht tot antwoorden op gestelde én niet-gestelde vragen

Uitgevoerd in juli 2022

Design Research focust op het effectief en doelgericht antwoorden zoeken. In dit artikel deel ik inzichten over de methodenkaart, praktijkonderzoek, en technieken zoals Sketch Noting en Triangulatie, om van vraagstuk naar innovatieve oplossingen te komen.

Human Centered Design
Ethical Design for the future
Communicatie
Library Research
Hoe onboarding in video games ons handvatten geeft om gebruikers mee te nemen in allerhande nieuwe ervaringen

Hoe onboarding in video games ons handvatten geeft om gebruikers mee te nemen in allerhande nieuwe ervaringen

Uitgevoerd in juni 2022

Game-onboarding inzichten kunnen worden toegepast in producten door een hands-on benadering te gebruiken, subtiele hints te geven en een mix van 'show-don't-tell'-principes toe te passen. Dit maakt gebruikers snel vertrouwd, zonder de flow of ervaring te onderbreken.

Behavior Design
Interaction Design
Game Design
Inspiratie
"Uit jezelf en vind jouw eigen signatuur", van idee tot prototype-pitch

"Uit jezelf en vind jouw eigen signatuur", van idee tot prototype-pitch

Uitgevoerd in mei 2022

In deze laatste iteratie van het project laat ik zien hoe we van concept tot prototype zijn gekomen met het User Flow-diagram en wireframes. Het concept "Wie ben ik?" combineert spelelementen met persoonlijke herkenning en samenwerking binnen een interactief platform.

Enterprise Design Thinking
Agile/Scrum
Team Project
Behavior Design
Game Design
Gebruikers hun weg laten vinden met diegetische (game-)interfaces

Gebruikers hun weg laten vinden met diegetische (game-)interfaces

Uitgevoerd in mei 2022

Game-interfaces fascineren me, vooral diegetische ontwerpen die de spelwereld naadloos met de speler verbinden. In dit artikel verken ik hoe elementen uit de echte wereld kunnen worden gebruikt om navigatie en immersie op een intuïtieve manier te versterken.

Behavior Design
Interaction Design
Game Design
Inspiratie
Onboarding en Interfaces ontwerpen om depressie te leren zien en begrijpen

Onboarding en Interfaces ontwerpen om depressie te leren zien en begrijpen

Uitgevoerd in april 2022

In dit project heb ik een aangeleverd gameconcept omgezet tot een prototype dat depressie inzichtelijk maakt. Door een combinatie van narratieve, zintuiglijke en uitdagende ervaringen laat ik de speler ervaren hoe depressie alles tot een overweldigend obstakel kan maken.

Behavior Design
Interaction Design
Game Design
Showroom Research
Met co-creatie op zoek naar jouw eigenschappen

Met co-creatie op zoek naar jouw eigenschappen

Uitgevoerd in april 2022

In dit artikel ontdek je hoe ik een Co-creatie Design Game ontwierp dat inzichten opleverde over de behoeften en interesses van de doelgroep. Door context mapping en speelse activiteiten kwamen waardevolle ideeën naar boven voor een innovatief herontwerp van ons concept.

Enterprise Design Thinking
Agile/Scrum
Team Project
Behavior Design
Game Design
Co-creatie
Gebruikers motiveren en aanzetten hun gewoontes te doorbreken

Gebruikers motiveren en aanzetten hun gewoontes te doorbreken

Uitgevoerd in maart 2022

Nagelbijten is een ingesleten gewoonte die moeilijk te doorbreken is, diep verankerd zit in ons onbewuste gedrag. Met behulp van gedragstheorieën, gamification, en een low-fidelity prototype heb ik een concept ontwikkeld dat deze gewoonte op een unieke en interactieve manier aanpakt.

Behavior Design
Interaction Design
Game Design
UI/UX
Ontwerpen door Game-Theorie te Testen met de gebruikers

Ontwerpen door Game-Theorie te Testen met de gebruikers

Uitgevoerd in maart 2022

In dit artikel beschrijf ik mijn zoektocht door het ontwerpen van een virtuele ontwikkelingsruimte voor studenten—een plek om uitdagingen aan te gaan met andere studenten, feedback te geven en te ontvangen en je eigen unieke signatuur te ontdekken.

Enterprise Design Thinking
Agile/Scrum
Team Project
Behavior Design
Game Design
Co-creatie
Applying Disney's 12 Animation Principles to Game Design

Applying Disney's 12 Animation Principles to Game Design

Uitgevoerd in maart 2022

Game design is about creating experiences, and Game Feel is crucial to that. In this article, I share my perspective on essential design principles—based on Disney’s animation insights and gameplay frameworks—to make interactive experiences clearer and more impactful.

Experience Design
Game Design
English
Inspiration
Hoe vind je als creatieve student spelenderwijs je signatuur?

Hoe vind je als creatieve student spelenderwijs je signatuur?

Uitgevoerd in februari 2022

In dit artikel deel ik onze iteratieve aanpak binnen het Signatuur-Feedbackspel, waarbij spelontwerpprincipes worden gebruikt om creatieve zelfreflectie en feedback te stimuleren. Elk ontwerpstadium heeft ons nieuwe inzichten opgeleverd om de spelervaring te verbeteren.

Enterprise Design Thinking
Agile/Scrum
Team Project
Behavior Design
Game Design
Huishoudelijke taken herontwerpen om gebruikers aan te zetten tot gedragsverandering

Huishoudelijke taken herontwerpen om gebruikers aan te zetten tot gedragsverandering

Uitgevoerd in februari 2022

Hoe ondersteun je ouders van jonge kinderen bij huishoudelijke taken met een interactieve applicatie? In dit artikel deel ik mijn onderzoek naar hun behoeften, obstakels en motivaties, met inzichten uit observaties, modellen en concrete user need statements.

Behavior Design
Co-creatie
Field Research
Agile ontwerpen met constante gebruikersfeedback voor creatieve studenten van de HAN Arnhem

Agile ontwerpen met constante gebruikersfeedback voor creatieve studenten van de HAN Arnhem

Uitgevoerd in januari 2022

Hoe ontwerp je een speels, leerzaam product dat persoonlijke groei uitdaagt en stimuleert? In dit artikel deel ik onze aanpak, inzichten en uitdagingen binnen een Agile ontwerpproces, waarbij we IBM’s The Loop gebruikten om een betekenisvol resultaat te creëren.

Enterprise Design Thinking
Agile/Scrum
Team Project
Behavior Design
Game Design
Ontwerpen van spelmechanismen die verschillende persoonlijkheden kunnen aantrekken

Ontwerpen van spelmechanismen die verschillende persoonlijkheden kunnen aantrekken

Uitgevoerd in januari 2022

Spellen zijn meer dan vermaak, ze beïnvloeden gedrag en maatschappij. Dit artikel laat zien hoe je game-theorie kunt toepassen om spelelementen te ontwerpen die spelers en spelerstypen ondersteunen. Lees hoe mijn concepten gedrag en perspectieven kunnen veranderen.

Behavior Design
Game Design
App Design
UI/UX
Uitbreiding voor de klantervaring van de KLM-dienstverlening middels uitbreiding van de KLM-app

Uitbreiding voor de klantervaring van de KLM-dienstverlening middels uitbreiding van de KLM-app

Uitgevoerd in december 2021

KLM heeft haar klantreis van voor tot achter ontworpen om de reiziger zich bij KLM thuis en gewaardeerd te laten voelen. In dit project heb ik voor KLM onderzocht middels Cultural Probes wat deze gebruiker denkt en voelt tijdens de voorbereiding van een (vlieg-)reis. Door de onderdelen van de dienstverlening van KLM en de klantervaring samen te laten komen, vond ik de grootste pijnpunten en stressoren van de klantreis voor zowel reizigers als KLM-personeel, 'wachttijden en onduidelijkheden op het vliegveld'. Om de reiziger hierin te ondersteunen, bouwde ik een prototype van gesproken begeleiding in de KLM-app en testte deze met gebruikers en medewerkers van KLM.

Double Diamond
Team Project
Service Design
Interaction Design
App Design
Co-creatie
Leren leren van slechte voorbeelden

Leren leren van slechte voorbeelden

Uitgevoerd in november 2021

Door alternatieve schetsen en routes te verkennen, leer ik het creatieve proces beter begrijpen. Het testen van ideeën op verschillende niveaus en het omarmen van mislukkingen en alternatieven leert me dat dit leidt uiteindelijk tot een beter en meer doordacht eindresultaat.

Creative Design
Library Research
Reflectie
Inspiratie
Ontwerpen van 'KLM Inspire', een mobiele interface en interacties voor een verbeterde vliegreiservaring in het vliegtuig

Ontwerpen van 'KLM Inspire', een mobiele interface en interacties voor een verbeterde vliegreiservaring in het vliegtuig

Uitgevoerd in november 2021

Mijn concept KLM Inspire verbindt in-flight entertainment met persoonlijke apparaten, biedt contextuele informatie over bestemmingen en landmarks, en gebruikt digitale interacties en microanimaties om een naadloze gebruikerservaring te creëren.

Service Design
Interaction Design
App Design
UI/UX
Denk ik als een kunstenaar?

Denk ik als een kunstenaar?

Uitgevoerd in oktober 2021

Door te denken als kunstenaar leerde ik dat creativiteit gaat om actie, niet wachten. Mislukking is een essentieel leerproces, geen eindpunt. Echt creëren betekent risico nemen, falen om te leren, en een persoonlijke visie uit te drukken.

Creative Design
Library Research
Reflectie
Inspiratie
Versterken van KLM's dienstverlening door concepten te prototypen met de Hasso Plattner Prototyping Kit

Versterken van KLM's dienstverlening door concepten te prototypen met de Hasso Plattner Prototyping Kit

Uitgevoerd in oktober 2021

Vanuit inzichten en ontwerpvragen heb ik met behulp van de Hasso Plattner Prototyping Kit verschillende concepten en prototypes voor KLM ontwikkeld, met een focus op het verbeteren van de klantreis vanaf het moment van voorbereiding tot aan het boarden.

Service Design
Interaction Design
App Design
Showroom Research
Een hollistische blik op KLM's dienstverlening met Service Design Thinking

Een hollistische blik op KLM's dienstverlening met Service Design Thinking

Uitgevoerd in september 2021

Het samen met stakeholders en gebruikers opstellen van een Service Blueprint en Experience Map liet me de KLM-dienstverlening in kaart brengen. Hiermee kwamen kansen naar voren om de ervaring van de dienstverlening te verbeteren en te optimaliseren.

Service Design
Experience Design
Co-creatie
Field Research
Ophalen van latente wensen en behoeften van reizigers met Inspiration Based User Research

Ophalen van latente wensen en behoeften van reizigers met Inspiration Based User Research

Uitgevoerd in augustus 2021

Op basis van etnografische onderzoeksmethoden heb ik inzichten verzameld over gebruikers van KLM. Deze methodes hebben kansen blootgelegd om de gebruikerservaring al op de grond te verbeteren en reizigers meer gemak te bieden.

Service Design
Co-creatie
Field Research
Ontwerpen met de Double Diamond-ontwikkelmethode en Service Design Thinking-principes

Ontwerpen met de Double Diamond-ontwikkelmethode en Service Design Thinking-principes

Uitgevoerd in juli 2021

Service Design Thinking- en Double Diamond-methodes zorgen voor een holistische benadering van ontwerp, met aandacht voor alle stakeholders en aspecten van een dienst. Hierdoor ontwerp je niet enkel een touchpoint, maar de hele dienstverlening en profiteren alle stakeholders.

Double Diamond
Service Design
Inspiratie
Hoe laat je de jeugd van Elst haar geschiedenis ervaren en hier betekenisvol aan toevoegen?

Hoe laat je de jeugd van Elst haar geschiedenis ervaren en hier betekenisvol aan toevoegen?

Uitgevoerd in mei 2021

Tijdens het project heb leerde ik hoe belangrijk samenwerking, empathisch leiderschap en het Design Thinking-proces zijn om gebruikersgerichte concepten te ontwikkelen, waarbij creativiteit en communicatie centraal staan om een product gebruikersgericht af te leveren.

Design Thinking
Team Project
Human Centered Design
Experience Design
App Design
UI/UX
Onderbouwd Herontwerpen van de Eurofarmtoys-webshop door middel van Usability Testing met de gebruikers

Onderbouwd Herontwerpen van de Eurofarmtoys-webshop door middel van Usability Testing met de gebruikers

Uitgevoerd in april 2021

Tijdens usability-tests voor een webshop eb ik ervaren dat er verbeteringen mogelijk zijn op het gebied van informatie, vertrouwen en overzichtelijkheid. Het was belangrijk om te zien waar gebruikers vastliepen en hoe ik met kleine aanpassingen een betere ervaring kan creëren.

Human Centered Design
Web Design
UI/UX
Lab Research
Herontwerpen van de bedrijfswebsite van Van Lent Systems aan de hand van nieuwe technologieën en technieken

Herontwerpen van de bedrijfswebsite van Van Lent Systems aan de hand van nieuwe technologieën en technieken

Uitgevoerd in maart 2021

Door analyse en herstructurering van de website, inclusief een conceptual model, Card Sorting, navigatietests en HTML/CSS-oefeningen, heb ik een gebruiksvriendelijke en visueel consistente redesign gerealiseerd met focus op navigatie en toegankelijkheid voor eindgebruikers.

Human Centered Design
Web Design
UI/UX
Library Research
Opzetten van een marketingcampagne voor Van Lent Systems die aansluit op haar waarden en de behoeften van de gebruikers

Opzetten van een marketingcampagne voor Van Lent Systems die aansluit op haar waarden en de behoeften van de gebruikers

Uitgevoerd in februari 2021

Door een communicatiecanvas op basis van Golden Circle, SWOT-analyse en persona's op te stellen, heb ik een marketingstrategie ontwikkeld met een sterke focus op gebruikersbehoeften, een heldere propositie en een consistente branding.

Creative Design
Human Centered Design
Behavior Design
Communicatie
Van Schets tot High Fidelity Prototype: een app voor Van Lent Systems om productaccessoires te bestellen

Van Schets tot High Fidelity Prototype: een app voor Van Lent Systems om productaccessoires te bestellen

Uitgevoerd in januari 2021

Door van schetsen en storyboards te werken naar papieren en digitale prototypen, heb ik met een sterke focus op gebruikersinteractie, snelle iteraties en een consistente huisstijlintegratie een overdraagbaar en functioneel high-fidelity ontwerp gerealiseerd.

Human Centered Design
Interaction Design
App Design
UI/UX
Library Research
Ontwikkelen en Ontwerpen van een Huisstijl voor kartraceteam Rehan Racing

Ontwikkelen en Ontwerpen van een Huisstijl voor kartraceteam Rehan Racing

Uitgevoerd in december 2020

Bij dit ontwerp gebruik ik de merkwijzer om de essentie van het kartteam vast te stellen, kleurtheorie toepaste om een unieke identiteit te creëren, en zowel logo’s als emblemen ontwikkelde die zowel functioneel als esthetisch werken in uitingen en natuurlijk op de baan.

Design Thinking
Creative Design
Brand Design
Inspiratie
In 1-10-100-ontwikkelmethode ontwerpen van prettig en haalbaar onderwijs tijdens de Coronapandemie voor de HAN Arnhem

In 1-10-100-ontwikkelmethode ontwerpen van prettig en haalbaar onderwijs tijdens de Coronapandemie voor de HAN Arnhem

Uitgevoerd in november 2020

Ik laat zien hoe ik ideeën heb omgezet in 3D-schetsen, interactieve XD-presentaties en digitale prototypes om tastbaar te maken hoe onderwijs tijdens de Coronapandemie voortgezet kan worden. Ik leerde hoe notuleren me hielp om objectiever te ontwerpen.

1-10-100
Team Project
Creative Design
Reflectie
Het vertellen van interactieve verhalen middels animatietechnieken

Het vertellen van interactieve verhalen middels animatietechnieken

Uitgevoerd in oktober 2020

Ik toon hoe ik interactieve storytelling heb toegepast met technieken als schetsen, moodboards, digitale schetsen en animatie. Je leest hoe ik technische uitdagingen overwin en storytelling combineer met ontwerpprincipes om een interactieve wereld tot leven te brengen.

Creative Design
Interaction Design
Game Design
UI/UX
Het vertellen van interactieve verhalen middels animatietechnieken

Het vertellen van interactieve verhalen middels animatietechnieken

Uitgevoerd in september 2020

Door mijn merkvisie te vertalen naar een fictief bedrijf, laat ik zien hoe mijn creatieve focus op analyseren en definiëren kan leiden tot sterke merkidentiteit en impactvol design. Drie pijlers vormen de basis om als ontwerper te groeien door te zoeken naar ontwerpuitdagingen.

Creative Design
Brand Design
Communicatie
Reflectie
Met Creatieve technieken help ik de R&D-afdeling van Van Lent Systems tot nieuwe oplossingen te komen

Met Creatieve technieken help ik de R&D-afdeling van Van Lent Systems tot nieuwe oplossingen te komen

Uitgevoerd in augustus 2020

In dit artikel pas ik mijn kennis van het creatieve proces en de technieken toe om tot vernieuwende oplossingen te komen. Het verleggen van grenzen, het doorbreken van routines en het ontdekken van onverwachte mogelijkheden in een R&D-afdeling die vastzat in het programmatisch denken.

Creative Design
Field Research
Showroom Research
In Personal Brand Design meet ik mezelf een nieuw ontwerp aan gebaseerd op wat ik wil uitdragen

In Personal Brand Design meet ik mezelf een nieuw ontwerp aan gebaseerd op wat ik wil uitdragen

Uitgevoerd in juli 2020

Ontdek hoe ik mijn unieke ontwerpstijl heb ontwikkeld en vormgegeven tot een krachtig persoonlijk merk. Laat je inspireren door mijn creatieve proces, van strategie tot uitvoering, en ontdek de kern van mijn visie als ontwerper.

Creative Design
Behavior Design
Brand Design
Reflectie
Een inclusief herontwerp van een merk: Van Lent Holding

Een inclusief herontwerp van een merk: Van Lent Holding

Uitgevoerd in mei 2014

In dit project heb ik de huisstijl en website van Van Lent Systems en later haar zusterbedrijven grondig vernieuwd, met een focus op toegankelijkheid en een strak, herkenbaar design. Door typografie, kleur en structuur zorgvuldig af te stemmen op visueel beperkte gebruikers, heb ik een frisse, consistente en inclusieve branding gecreëerd die zowel op desktop als mobiel naadloos aansluit.

1-10-100
Design Thinking
Interaction Design
Brand Design
Web Design
UI/UX
Levix Start: Een Verbeterde Browserstartpagina die de klantbinding versterkt

Levix Start: Een Verbeterde Browserstartpagina die de klantbinding versterkt

Uitgevoerd in juli 2013

Voor Levix ontwikkelde ik een startpagina voor nieuw geïnstalleerde computers, met directe zoekfunctionaliteit en eenvoudige toegang tot support. In de huisstijl van Levix, met een strak en herkenbaar design, zorgde ik voor een naadloze gebruikerservaring die onderhoudscontracten en contactmogelijkheden centraal stelt.

Interaction Design
Web Design
UI/UX